Poradnik e-Commerce / e-Biznes

PrestaShop - prędkość ma znaczenie (2)

Im szybciej - tym lepiej. Im szybciej ładują się podstrony sklepu internetowego - tym lepiej. Potencjalny klient może porzucić przeglądanie sklepu, gdy ten działa zbyt wolno. Szybkość więc jest równoznaczna z wygodą potencjalnego klienta (to jeden, nie jedyny, czynnik - ale na tym się skupimy w tej części). Algorytmy Google także biorą pod uwagę szybkość działania serwisu www czy sklepu internetowego. Warto więc (a czasem wręcz trzeba) przyspieszyć serwis internetowy.

PrestaShop - kompresja stron w locie po stronie serwera (gzip/deflate)

Kompresja stron w locie, wykonywana po stronie serwera pozwala na szybsze przesyłanie danych z serwera do przeglądarki. Doskonale kompresują się wszelkie pliki tekstowe, a więc kod HTML, arkusze CSS i pliki JS (JavaScript). Nawet te pomniejszone CSS/JS (minified) potrafią dzięki kompresji zmniejszyć się na czas przesyłania o 50% lub więcej.

W poprzedniej części wymieniłem kilka narzędzi do sprawdzania, czy serwer na którym działa strona obsługuje kompresję i czy jest włączona. Tutaj niech nam wystarczy jedno z nich: http://www.gidnetwork.com/tools/gzip-test.php

Sytuacje mamy trzy:

  • serwer obsługuje kompresję i jest domyślnie włączona
  • serwer obsługuje kompresję, ale trzeba ją włączyć samodzielnie (efekt powyższego testu pokaże brak kompresji)
  • serwer nie obsługuje kompresji

W przypadku nr 2, gdy serwer obsługuje kompresję, ale trzeba ją włączyć samodzielnie, zwykle można zrobić to samodzielnie, modyfikując plik htaccess. Jak - to już zależy od typu serwera. Zwykle informacje takie można znaleźć na stronach pomocy danej firmy hostingującej lub uzyskać w biurze obsługi klienta.

W przypadku nr 3, gdy serwer nie obsługuje kompresji - no cóż, najlepiej zmienić serwer. Niektóre firmy hostingowe są elastyczne i na życzenie doinstalują do serwera web odpowiednie komponenty. Co umożliwi włączenie kompresji.

Uwaga! Bardzo popularne, tanie serwery WWW w Home.pl nie obsługują kompresji gzip/deflate. Dlatego odradzam wybór takiego serwera pod sklep PrestaShop jak i inny sklep internetowy. Skalę problemu nich obrazuje fakt, że wynik PageSpeed średnio rozbudowanego sklepu (<5000 produktów) na hostingu Home (przed optymalizacją) wynosi 30 do 40 na 100 punktów, A optymalizacja wszystkich pozostałych elementów podnosi go jedynie o 10-20 punktów. Czyli w najlepszym wypadku efekt finalny będzie 60/100. Tymczasem na serwerze obsługującym gzip/deflate niezoptymalizowany sklep podobnej skali na wejściu, przed optymalizacją ma 60/100 a po optymalizacji nawet powyżej 80/100.

Oczywiście ilość uzyskanych w teście Page Speed punktów zależy także od konstrukcji sklepu. Są sklepy lżejsze i cięższe. Jednakże, jeśli nawet mamy lżejszy sklep, osiągający na Home.pl dajmy na to 70/100 to na serwerze z kompresją osiągnie on 90/100 a może nawet 100/100 punktów.