Poradnik e-Commerce / e-Biznes
PrestaShop - prędkość ma znaczenie (1)
- Szczegóły
- Kategoria: Porady dla właścicieli e-biznesu
- Utworzono: Poniedziałek, 27 październik 2014 12:24
- Poprawiono: Poniedziałek, 10 listopad 2014 14:08
- Wojciech Skotnicki
Dla SEO - prędkość, z jaką działa sklep internetowy oparty na PrestaShop - ma znaczenie. Dla klientów - prędkość z jaką działa sklep internetowy oparty na PrestaShop - ma znaczenie. O tym, dlaczego tracisz klientów z powodu wolno działającego serwisu internetowego możesz przeczytać tutaj.
PrestaShop - przyspieszanie sklepu internetowego.
Im szybciej - tym lepiej. Im szybciej ładują się podstrony sklepu internetowego - tym lepiej. Potencjalny klient może porzucić przeglądanie sklepu, gdy ten działa zbyt wolno. Szybkość więc jest równoznaczna z wygodą potencjalnego klienta (to jeden, nie jedyny, czynnik - ale na tym się skupimy w tej części). Algorytmy Google także biorą pod uwagę szybkość działania serwisu www czy sklepu internetowego. Warto więc (a czasem wręcz trzeba) przyspieszyć serwis internetowy.
W przypadku rozwiązania jakim jest PrestaShop istotne dla prędkości to:
- dobór odpowiedniego serwera www (hostingu), ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość włączenia kompresji w locie (gzip/deflate)
- wykorzystanie pamięci podręcznej po stronie serwisu, w szczególności należy wykorzystać wbudowane w PrestaShop cachefs oraz cache prekompilowanych szablonów Smarty
- wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki, poprzez m.in. odpowiednie wykorzystanie ETag-ów
- optymalizacja kodu plików css/js (minify) oraz oczyszczenie maksymalne kodu html
- optymalizacja grafik png/jpg, z zastosowaniem bezstratnej kompresji (png) lub nawet stratnej (jpg)
- optymalizacja bazy danych - tabel i danych
- optymalizacja zapytań SQL - wykorzystanie SQL cache, modyfikacja wydajnościowa zapytań na podstawie slow log-ów
- ...i inne usprawnienia i mniejszej wadze dla prędkości
W przypadku wielu popularnych hostingów, na serwerze nie znajdą się odpowiednie narzędzia do wykonania powyższych czynności. Co gorsze, niektóre serwery nie mają możliwości włączenia nawet kompresji w locie (np. Home.pl). Zwykle dobrze już jest, gdy serwer umożliwia dostęp terminalowy przez SSH. Optymalizacja z możliwością połączenia tylko FTP jest bowiem drogą przez mękę, przy nierzadko tysiącach plików do optymalizacji (sklep internetowy, przeciętny to ok. 4-5 tys plików, które można i należy zoptymalizować).
Od czego zacząć przyspieszanie PrestaShop?
Pierwszym krokiem jest zbadanie, jaki wynik sklep internetowy osiąga w obecnej chwili. To nie tylko diagnostyka tego, co jest źle, ale także punkt odniesienia do następnych poprawek i sprawdzanie efektu jaki przynoszą.
Sprawdź prędkość działania sklepu narzędziem PageSpeed
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Wpisz adres swojego sklepu, kliknij ANALIZUJ, a po chwili otrzymasz wynik a właściwie dwa wyniki - jeden dla urządzeń mobilnych a drugi dla urządzeń typu desktop (komputery, laptopy). Zapamiętaj lub zapisz wyniki!
Jeśli wynik dla "desktop" jest poniżej 60/100 to na pewno da się Twój sklep internetowy jeszcze przyspieszyć. I warto to zrobić - bo obecnie tracisz niecierpliwych klientów.
Dodatkowym, bardziej rozbudowanym narzędziem jest http://gtmetrix.com/ podający m.in. wyniki analizy przez YSlow (warto wiedzieć, że YSlow dostępny jest także jako wtyczka do przeglądarki Firefox, integrująca się z narzędziami dla developerów). Warto także zajrzeć na http://tools.pingdom.com/fpt/
Sprawdź, czy działa kompresja w locie po stronie serwera (gzip/deflate)
Narzędzi dostępnych on-line jest sporo, możesz wybrać jedno z tych poniżej. Gdy w okienku narzędzia podasz adres swojego sklepu i po analizie dostaniesz wynik "zielony" - kompresja w locie działa. Jak na poniższych przykładach - po kliknięciu w link zobaczysz test dla tego serwisu.
http://www.gziptest.com/gziptest/sem.krakow.pl
http://checkgzipcompression.com/?url=http%3A%2F%2Fsem.krakow.pl
http://www.whatsmyip.org/http-compression-test/?url=c2VtLmtyYWtvdy5wbA==
http://www.gidnetwork.com/tools/gzip-test.php
Gdy już wiemy jaka jest obecna prędkość serwisu oraz co jest do poprawy (wytyczne PageSpeed, informacje o kompresji) można przystąpić do usprawniania i przyspieszania sklepu.
Ale najpierw ważne uwagi:
Jeśli nie wiesz co robisz - nie rób tego!
Co do zasad ogólnych odnośnie przyspieszania i optymalizacji wydajnościowej to są one identyczne dla różnych platform sklepowych. Więc poniższe wskazówki można w pewnym zakresie i z pewnymi modyfikacjami wykorzystywać przy innych rozwiązaniach.
Jednak jeśli nie wiesz co robisz - nie rób tego. Zamiast naprawić, możesz doprowadzić do tego, że sklep przestanie funkcjonować.
Jeśli nie masz kopii zapasowej serwisu - nie rób tego!
Przed przystąpieniem do modyfikacji koniecznie wykonaj kopię zapasową. Nie tylko ją wykonaj, ale sprawdź, czy jest dobra - to znaczy, czy możesz odtworzyć z niej serwis po całkowitej katastrofie...